Tylko dla 1 procenta gości znany szef kuchni jest najważniejszym powodem wyboru restauracji. Ponad 2/3 gości jest skłonnych dopłacić za dodatkową przyjemność wokół jedzenia. Aż 63 procent z nich docenia w karcie mocktaile. Na naszych talerzach rządzi patriotyzm kulinarny, a na drugiej pozycji niezmiennie plasuje się kuchnia włoska. Warto sięgnąć po raport MADE FOR RESTAURANT 2024/2025, aby uzyskać więcej informacji o gorących trendach na rynku HoReCa.


10 top zjawisk według MADE FOR RESTAURANT


Koniec ery szefów kuchni – celebrytów? Tylko dla 1 proc. gości znany szef kuchni jest najważniejszym powodem wyboru restauracji. Bardziej zależy im na odpowiednim stosunku jakości do ceny. Być może nie oznacza to jednak końca ery szefów kuchni – celebrytów. Dla części konsumentów – szczególnie tych bardziej wymagających i poszukujących unikalnych doświadczeń kulinarnych – obecność znanego szefa kuchni wciąż może być istotnym atutem, który podnosi prestiż lokalu.


Goście nie żałują na restauracje. Polscy konsumenci lubią jeść na mieście i nie przeszkadza im aż tak bardzo, że jest drożej, gdy w zamian otrzymujemy coś ekstra. 60 proc. gości lokali jest skłonnych zapłacić więcej za wyższą jakość jedzenia, 46 proc. – jeśli może liczyć na doskonałą obsługę, a 42 proc. – gdy lokal wyróżnia się wyjątkową atmosferą i wystrojem.


No Lo. Nowy bezalkoholowy kierunek w polskich restauracjach zdobywa serca klientów. Niemal dwie trzecie gości uważa, że obecność koktajli bezalkoholowych (mocktajli) w menu restauracji to atrakcyjny punkt oferty. Równie wysoko oceniane są lokalne napoje alkoholowe – np. rzemieślnicze piwa czy regionalne wina, ale to już inna kultura picia,


Kulinarny patriotyzm, ale… 83 proc. gości restauracji zamawia dania kuchni polskiej, jednocześnie 58 proc. wybiera kuchnię włoską, 41 – azjatycką, 36 – amerykańską, a 30 – turecką. Co ciekawe, 46 proc. badanych jest bardzo ciekawych nowych dań o nieznanych nazwach i chętnie lub nawet bardzo chętnie wybiera je z menu.


Trip Advisor do lamusa. Nie tylko tradycyjna poczta pantoflowa (62 proc.), ale też jej bardziej nowoczesna forma, czyli social media, są najbardziej skutecznym nośnikiem informacji o restauracjach. 42 proc. gości tam właśnie dowiaduje się o lokalach gastronomicznych. Wciąż najczęściej czerpiemy wiedzę z Facebooka (33 proc). Za nim pozbawiony ostatnio kultowego ludzkiego głosu Google Maps (25 proc.), potem Instagram (15 proc.), a na szarym końcu Trip Advisor, na którego punkcie restauratorzy do tej pory szaleli. Tylko 4 proc. gości czerpie wiedzę o restauracjach z tego źródła.


Kochamy restauracje, które kochają środowisko. Goście pozytywnie odbierają restauracje korzystające z produktów od lokalnych dostawców (74 proc.), ograniczające marnowanie żywności (72 proc.), redukujące użycie plastiku (66 proc.), korzystające z ekologicznych środków do mycia naczyń (59 proc.) czy też ekologicznych zmywarek (54 proc.).


Wege wszędzie? Niekoniecznie. 55 proc. Polaków uważa, że każda restauracja powinna posiadać w ofercie dania wege. Biorąc pod uwagę te opinie i modę na kuchnię bezmięsną, zaskakiwać może, że tylko 3 proc. badanych z reprezentatywnej grupy określiło siebie jako jaroszy albo wegan czy wegetarian. Niemniej jednak należy pamiętać, że wiele osób ogranicza spożycie mięsa – 15 proc. badanych je mięso tylko okazjonalnie, a 60 proc. spożywa je kilka razy w tygodniu.


Nagrody rządzą, a jednak… Goście restauracji, którzy przy wyborze lokalu zwracają uwagę na nagrody kulinarne/wyróżnienia, lubią mieć w oczach gwiazdki Michelin (dla 41 proc. pytanych z tej grupy mają one znaczenie przy wyborze miejsca do jedzenia). Jedyny na świecie polski Ranking restauratorów Forbes&For liczy się dla 28 proc., natomiast indywidualne nagrody szefów, restauratorów i barmanów – dla 38 proc.


Menu – majstersztyk. Goście wysoko wieszają restauracjom poprzeczkę. Największe wrażenie robią na nich chleb z kraftowego wypieku (78 proc.), własne przetwory (70 proc.), burgery z ekskluzywnym mięsem (61 proc.) czy też skomplikowane mieszanki ziół (51 proc.). Kawa też musi być wyjątkowa, a lokal powinien oferować gościom szeroki wybór jej mieszanek (64 proc. badanych, którzy piją kawę w restauracjach, wskazało, że aspekt ten jest dla nich kluczowy w kontekście budowania wartościowych i nowatorskich doświadczeń związanych z kawą).

Rewolucja technologiczna w restauracjach to fakt. To już fakt wymuszony przez życie – 58 proc. gości ocenia jako przydatne systemy do rezerwacji stołów, 32 proc – indywidualne platformy do zamawiania jedzenia, 26 proc. – menu z QR kodem na stolikach, a 11 proc. – napiwki przez aplikacje. Jednocześnie 66 proc. badanych wskazało, że korzysta z co najmniej jednego rozwiązania technologicznego.

Opracowanie obrazu polskiej gastronomii powstało na podstawie raportu Instytutu ARC Rynek i Opinia oraz platformy Made For Restaurant. Przebadano 1000 gości restauracji, zaś komentarzy do rezultatów udzieliła grupa restauratorów i ekspertów z innych dziedzin. Raport można pobrać pod linkiem https://forsolutions.pl/raport-made-for-restaurant-2024/