Branża HoReCa odnotowuje obecnie wzrost zainteresowania zarówno ze strony klientów, jak i kandydatów do pracy, co częściowo wynika z sezonowości. – Okres wakacyjny sprzyja zwiększeniu liczby ofert pracy dla personelu hotelowego, pracowników restauracji i barów szybkiej obsługi – wskazuje Agnieszka Adamiec, ekspertka rynku pracy i manager rozwoju biznesu w firmie Manpower.

Zgodnie z raportem „Rynek HoReCa w Polsce 2024” opublikowanym przez PMR Market Experts, sektor odnotowuje roczne wzrosty na poziomie około 8 proc., a podobne tempo rozwoju prognozowane jest na przyszły rok. Sugeruje to, że trudności związane z pandemią, które doprowadziły do zamknięcia wielu lokali gastronomicznych, powoli odchodzą w przeszłość.

– Wzrosty branży HoReCa wynikają również z rosnącej popularności Polski jako destynacji turystycznej dla obcokrajowców, co generuje większe zapotrzebowanie na rezerwacje w hotelach – zauważa Agnieszka Adamiec. Dodaje, że duże sieci hotelowe, dzięki zagranicznemu kapitałowi lub zgromadzonym środkom, lepiej radziły sobie w czasie pandemii, co teraz pozwala im czerpać korzyści z rosnącego popytu.

Wzrost popularności food-to-go i usług cateringowych

Rosnące zainteresowanie można także zaobserwować w segmencie food-to-go, czyli miejscach oferujących przekąski dostępne na wynos. – Konsument coraz częściej wybiera takie rozwiązania. Umacnia się opinia, że oferta to-go to pełnowartościowy wybór – komentuje ekspertka Manpower.

Coraz popularniejsza staje się także opcja dostaw, co prowadzi do wzrostu podaży usług cateringowych, nawet w miejscach, które wcześniej nie oferowały tej usługi, jak sklepy spożywcze czy stacje paliw. – Catering codzienny staje się alternatywą dla samodzielnego przygotowywania posiłków, pozwalając oszczędzić czas i koszty – zauważa Adamiec.

Odmrożenie sektora hotelowego

Podobne trendy widoczne są w hotelach. Odmrożenie postpandemiczne jest zauważalne, a wpływ wojny w Ukrainie na branżę nie jest znaczący. – Polska staje się coraz atrakcyjniejsza dla zagranicznych turystów, co przekłada się na wzrost zainteresowania zarówno dużymi sieciami hotelowymi, jak i mniejszymi obiektami, takimi jak ośrodki agroturystyczne – tłumaczy Adamiec.

Ekspertka zauważa, że w 2022 roku skok cen produktów spożywczych, wynikający z rosnącej inflacji, zwiększył koszty usług hotelowych i gastronomicznych. Jednak po spadku inflacji i podwyżkach wynagrodzeń, sektor zaczyna się odbijać.

Jak wzrost zapotrzebowania na pracowników wpływa na wynagrodzenia?

– Obecnie duże zainteresowanie pracą w obszarze HoReCa wynika z sezonu wakacyjnego, z największą liczbą ofert pracy w kurortach turystycznych i centrach miast. W drugiej połowie roku perspektywy dla sektora również są korzystne. Ułatwienia w transporcie, takie jak lotniska czy węzły autostradowe, wspierają napływ turystów z całej Europy – mówi ekspertka Manpower.

Największe zapotrzebowanie widoczne jest w rekrutacjach na stanowiska kucharzy i obsługi kelnerskiej, z wynagrodzeniami od 5 do 8 tys. zł brutto miesięcznie, a nawet więcej w przypadku szefów kuchni. Podobna sytuacja dotyczy recepcji hotelowych, gdzie wynagrodzenia wahają się od 5 do 13 tys. zł brutto miesięcznie.

Hotele SPA i trend wellbeing

– Najwyższe wynagrodzenia oferowane są w hotelach premium oraz na stanowiskach managerskich. Mimo wysokich kosztów operacyjnych, zainteresowanie usługami w branży gastronomicznej i hotelarskiej pozostaje wysokie – podkreśla Adamiec.

Rośnie także zainteresowanie hotelami ze strefami SPA, co związane jest z trendami wellbeingowymi i poszukiwaniem oferty zindywidualizowanej. Ponadto, dążenie do work-life balance oraz priorytet życia prywatnego nad zawodowym, obserwowane od czasu pandemii, napędzają rozwój branży wellness, co generuje dodatkowe zyski.

Pokolenie Z i ekologiczne preferencje konsumentów

Adamiec podkreśla, że branża gastronomiczna, oferująca szybkie dania, zapewnia odbiorcom – szczególnie z pokolenia Z – komfort czasowy, elastyczność oraz poczucie zdrowego i odpowiedzialnego odżywiania. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na wpływ swojej działalności na środowisko, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na usługi gastronomiczne na wynos i z dostawą, zwłaszcza podczas wydarzeń sportowych czy kulturalnych.

– Prognozujemy dalsze wzrosty w branży HoReCa, na poziomie 8-8,5 proc. rocznie. Ekologiczne i prozdrowotne preferencje konsumentów oraz rosnące zainteresowanie wellbeingiem przekładają się na większe zyski dla sektora. Rośnie również świadomość ekologiczna, co sprawia, że klienci chętniej wybierają oferty lokali dbających o środowisko – ocenia ekspertka Manpower.

Odpowiedzialność społeczna i przyszłość sektora HoReCa

– Najlepsze wyniki mogą osiągnąć punkty gastronomiczne z różnorodną ofertą uwzględniającą wymagania zdrowotne oraz hotele deklarujące dbałość o środowisko i ESG. Ten trend jest widoczny zarówno wśród konsumentów, jak i na rynku pracy, gdzie kandydaci coraz częściej wybierają odpowiedzialnych społecznie i ekologicznie pracodawców – podsumowuje Adamiec.