Wyniki branży hotelarskiej w sierpniu były lepsze od lipcowych. Jak wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, osiągnięte rezultaty przewyższyły te z pierwszej połowy sezonu wakacyjnego i utrzymały się na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Sierpień w hotelach w liczbach

Wśród wszystkich hoteli, biorących udział w ankiecie IGHP, 8 proc. obiektów odnotowało w sierpniu frekwencję poniżej 30 proc., obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 72 proc., w tym 46 proc. obiektów powyżej 70 proc.

W grupie hoteli biznesowych 69 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 41 proc. powyżej 70 proc. Frekwencji poniżej 30 proc. nie odnotował żaden ankietowany obiekt. Wśród hoteli wypoczynkowych nie było takich, które nie zapełniłyby się więcej niż w połowie. Z obłożeniem powyżej 80 proc. było 59 proc. obiektów.

Sierpień w hotelach podobny jak rok temu

Wskaźniki obłożenia były na zbliżonym poziomie do uzyskanych rok temu, z pogorszeniem jednak w obiektach wypoczynkowych. Dla 41 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w sierpniu ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. 46 proc. hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym po 18 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 13 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Dla 45 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji w przedziale 6-10 pp. Również 45 proc. zanotowała obniżenie obłożenia, w tym 24 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 29 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejsze grupy po 12 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. oraz powyżej 10 pp. Ponad połowa obiektów (53 proc.) pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 41 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.


Stabilny wzrost cen w hotelach

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku w tempie zbliżonym do minionego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że 62 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2024 r., w tym połowa odnotowała wzrost do 10 pp. 38 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 proc. utrzymało te same ceny, a 14 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Lepsze prognozy

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień wskazują na wyraźnie lepsze niż w okresie wakacji prognozy w hotelach biznesowych, ale również obiekty wypoczynkowe nie zwalniają tempa. Spośród wszystkich ankietowanych 10 proc. hoteli wskazuje aktualną – na dzień udziału w ankiecie – frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 68 proc., w tym 21 proc. z frekwencją w zakresie 51-60 proc. oraz 28 proc. z frekwencją w zakresie 61-70 proc.

W hotelach biznesowych 19 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje połowa. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 77 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 35 proc. jest zapełniona w więcej niż 70 proc. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc.

Udane wakacje

Cały okres wakacyjny hotelarze ocenili pozytywnie i lepiej niż jego półmetek, co potwierdza prognozy sprzed miesiąca, które wskazywały na lepszą drugą połowę sezonu. Wśród wszystkich ankietowanych 86 proc. hoteli ocenia wakacje dobrze, choć w tym 43 proc. poniżej oczekiwań. 8 proc. obiektów oceniło sezon źle, a dla 7 proc. nie ma on istotnego znaczenia.

Czytaj też o fenomenie Shokupan

Autor