Jak zmienił się polski rynek gastronomiczny w ciągu ostatniej dekady
W ostatniej dekadzie liczba restauracji na polskim rynku wzrosła o ponad 30%, a wydatki konsumentów na jedzenie poza domem podwoiły się. W ten pozytywny trend wpisuje się Restaurant Week Polska, który od 10 lat zmienia zwykłe wyjścia do restauracji w wyjątkowe doświadczenia.
Restauracje stałym elementem stylu życia Polaków
W 2014 roku regularne wizyty w restauracjach były rzadkością – jedynie 10 proc. Polaków jadło na mieście co najmniej raz w miesiącu. Dziś ten odsetek przekracza 30 proc. Co więcej, przeciętny Polak odwiedza restaurację średnio 25 razy w roku, podczas gdy dekadę temu było to tylko 8-10 wizyt rocznie. Znacząco wzrosła też liczba osób, które wychodzą do restauracji co najmniej raz w tygodniu – z 5 do 18 proc.
– Możemy śmiało powiedzieć, że restauracje już nie tylko nas karmią, ale także opowiadają historie, budują doświadczenia i wpisują się w nowoczesne podejście do jedzenia. Dziś wyjście do restauracji nie jest już jedynie elementem świętowania wyjątkowych okazji. Stało się naturalnym sposobem spędzania czasu i formą codziennej przyjemności. – mówi Paweł Świątczyński, współtwórca festiwalu Restaurant Week. Wzrost popularności jedzenia na mieście idzie w parze z rosnącymi wydatkami na gastronomię. W 2014 roku Polacy przeznaczali na restauracje i hotele około 2,7 proc. swoich całkowitych wydatków. Obecnie wartość ta przekroczyła 5 proc. Średnia wysokość rachunku w restauracji wzrosła zaś z 35-40 zł do powyżej 70 zł.
Polscy konsumenci chcą odkrywać!
W ciągu 10 lat kulinarne preferencje Polaków uległy znaczącym zmianom. Dekadę temu na stołach królowała kuchnia polska i włoska, a dziś coraz większą popularność zyskują smaki azjatyckie, roślinne i kuchnia fusion. Odkrywanie nowych restauracji i nieznanych dotąd dań stało się jednym z kluczowych czynników wpływających na wybory gości. – Wieloletnie analizy preferencji gości festiwalu pokazują, że dla 80% z nich najważniejsze jest odkrywanie nowych dań, unikalnych smaków oraz wyjątkowych miejsc – i to w sposób szybki, wygodny, najlepiej digitalowy – mówi Maciej Żakowski, współtwórca festiwalu RestaurantWeek.
Cyfryzacja zmienia branżę
W ciągu ostatniej dekady znacząco wzrosła popularność platform do zamawiania jedzenia, którą wsparła zaawansowana cyfryzacja. W 2014 r. jedzenie z dowozem było niszową usługą, dziś jest standardem. W tę samą stronę zmienia się sposób korzystania z restauracji – obecnie prawie 50 proc. rezerwacji odbywa się przez aplikacje i strony internetowe. Restauracje także coraz częściej oferują programy lojalnościowe oraz spersonalizowane oferty dla stałych gości. – Goście oczekują spersonalizowanych doświadczeń – od intuicyjnych systemów rezerwacji, przez aplikacje lojalnościowe, aż po menu dostosowane do ich preferencji. To wszystko sprawia, że technologia stała się nieodłącznym elementem nowoczesnej gościnności i dlatego popularność RestaurantWeek tak dynamicznie rośnie – mówi Paweł Światczyński.
Przyszłość
Oprócz rosnących wydatków i zmieniających się nawyków, polski rynek gastronomiczny przeszedł dynamiczny rozwój również pod względem liczby restauracji. W 2014 roku w Polsce działało około 60 tysięcy miejsc, a w 2024 ich liczba wzrosła do ponad 80 tysięcy. Co więcej, restauratorzy coraz chętniej inwestują w lokale na przedmieściach czy w dzielnicach mieszkalnych.
Miniona dekada udowodniła, że gastronomia w Polsce nie tylko nadąża za globalnymi trendami, ale i je kształtuje. Wiele wskazuje na to, że kolejne lata przyniosą dalszą specjalizację lokali, rozwój innowacyjnych konceptów kulinarnych i jeszcze większą dbałość o jakość doświadczeń gości. Restaurant Week od 10 lat stanowi kluczowy element kulinarnej rewolucji, szeroko promując autorskie restauracje w Polsce oraz kształtując kulinarne trendy. Festiwal zdobył status jednego z największych wydarzeń restauracyjnych na świecie, oferując milionom gości odkrywanie popisowych menu topowych restauracji w atrakcyjnej cenie.
Źródła: raporty GUS, Ariadna, grupa PTWP 2023, Eurostat 2024, raport Polska na talerzu 2014 i 2023, Raport gastronomiczny 2023, Made for restaurant 2025, Dun & Bradstreet 2024, dane RestaurantWeek® z badań uczestników z lat 2014-2024.