Rynek cateringu dietetycznego w Polsce warty już 3 mld zł
Ponad 3 mld zł – tyle, według analizy Nice To Fit You, warty będzie w tym roku rynek cateringu dietetycznego w Polsce. Rok do roku wzrośnie o 20 proc. Branża jest mocno rozdrobiona, ale w perspektywie kilku lat powinna nastąpić jej konsolidacja.
Zdaniem analityków, którzy sporządzili raport na zlecenie Nice To Fit You, w kolejnych latach rynek cateringu dietetycznego wciąż będzie się dynamicznie rozwijać. W 2024 r. ma zanotować „mocny, dwucyfrowy wzrost”. CAGR na lata 2019-2023 wynosi ponad 30 proc.
– Świat się zmienia na naszych oczach, a te zmiany widać jak na dłoni także w zmieniających się nawykach żywieniowych. Dziś świadomość tego, jak ważne jest, to co zjadamy i jaki wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie ma jakość naszych posiłków, jest na coraz wyższym poziomie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że żyjemy coraz szybciej i coraz większa grupa osób zwyczajnie nie ma czasu na gotowanie, a jednocześnie chce jeść dobrze, smacznie i zdrowo. Catering dietetyczny adresuje wszystkie te kwestie i to pewne, że chętnych na korzystanie z niego będzie tylko przybywać. Ta branża będzie jednym z beneficjentów zmian społecznych – uważa Paweł Wróbel, dyrektor generalny Nice To Fit You.
Branża się konsoliduje
Według firmy w branży cateringu dietetycznego działa w Polsce 550 podmiotów. To sporo, choć w 2021 r., w napędzanym pandemią szczycie, mogło ich być nawet 850. Autorzy raportu zauważają, że konsolidacja branży postępuje. Już teraz czterech największych graczy ma ok. 30 proc. rynku, a na osiem czołowych podmiotów przypada połowa sprzedaży. – Firmy, które opierają swoją strategię tylko na niskiej cenie, obecnie wypadają z rynku, szczególnie w dobie wysokiej inflacji i takich też cen paliw i energii – podkreśla Paweł Wróbel.
Według menedżera, w ciągu najbliższych pięciu-siedmiu lat rynek podzieli się między kilku dostawców, którym „uda się wypracować najlepsze dla klientów value proposition oraz zbudować i utrzymać ich lojalną grupę, będącą bazą do pozyskiwania nowych”.
Jak wynika z nowych badań na zlecenie Nice To Fit You, z cateringiem dietetycznym miało jak dotąd styczność 12 proc. Polaków. Jednocześnie kolejne 30 proc. – w tym zwłaszcza kobiety i osoby młode (18-34 lata), to potencjalni klienci tego typu usług.
Z badania dowiadujemy się, że całkowicie z gotowania w domu i przejścia na dietę pudełkową skłonne byłoby zrezygnować już 28 proc. Polaków – zwłaszcza osoby młode, często rozpoczynające karierę zawodową i na niej skupione (25-34 lata), ale także kobiety i osoby niebędące w stałych związkach.
Jedzenie pudełek staje się modne?
Jak podkreślono, o ile jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość klientów zamawiała catering dietetyczny ze względu na chęć utraty wagi, dziś główną motywacją jest potrzeba wyrobienia zdrowych nawyków – jak jedzenie regularnych posiłków i stosowanie zdrowej diety – oraz wsparcie w osiąganiu efektów podczas uprawiania sportu.