Nowa strategia rozwoju Mex Polska
Notowana na GPW Mex Polska S.A. ogłosiła aktualną strategię rozwoju na nadchodzące lata, koncentrując się na umacnianiu swojej pozycji rynkowej poprzez intensyfikację działań w kluczowych lokalizacjach jakimi są duże, dochodowe miasta Polski. W ramach strategii Grupa planuje rozwijać swoje portfolio zarówno poprzez rozbudowę istniejących konceptów, jak i wprowadzenie na rynek nowych marek – zarówno własnych, jak i pozyskanych w wyniku akwizycji. Dzięki temu Spółka zamierza wykorzystać niezagospodarowany potencjał rynkowy. Rozbudowa zdywersyfikowanego portfolio o nowe, wysokomarżowe lokale własne zakłada otwarcie około 6 nowych lokali rocznie, pod warunkiem pozyskiwania atrakcyjnych i dochodowych lokalizacji.
– Nasza strategia na lata 2024 – 2028 koncentruje się na dużych ośrodkach miejskich, ponieważ to właśnie tam widzimy największy potencjał do generowania zysków. Rynek gastronomiczny w Polsce jest stosunkowo płytki i tylko niewielka ilość miejsc oferuje realną możliwość osiągania wysokiej rentowności. Dlatego stawiamy na rozwój zróżnicowanego portfolio marek i dodawanie nowych konceptów, co pozwala nam skutecznie działać w tych kluczowych lokalizacjach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Poznań, Łódź, Kraków oraz najatrakcyjniejszych miejscowościach turystycznych, jak Sopot i Zakopane. Kraków jest tego doskonałym przykładem. To właśnie tam, w prestiżowym Pasażu Bielaka, z powodzeniem wykorzystujemy ten model w ramach kilku naszych konceptów, nie obawiając się kanibalizacji lokalizacyjnej. Wręcz odwrotnie, czujemy synergię pomiędzy tymi lokalami. – mówi Paweł Kowalewski, Prezes Zarządu Mex Polska SA.
Czytaj także: Trendy i wyzwania w branży HoReCa – rozmowa z Janem Karbowskim
Strategia Mex Polska na lata 2024-2028
Strategia na lata 2024 – 2028 zakłada zrównoważony rozwój, operacyjną elastyczność oraz konsekwentne dążenie do wzrostu rentowności. Kluczowe obszary to:
Koncentracja na dużych aglomeracjach i popularnych miejscowościach turystycznych: Grupa zamierza skupić swoje działania na umacnianiu obecności w największych aglomeracjach miejskich oraz w najchętniej odwiedzanych lokalizacjach turystycznych. Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i Łódź – to te miasta generują obecnie około 95% dochodów Grupy. W planach jest utrzymanie tej tendencji w miastach o podobnie dużej skali, w tym ekspansja do Katowic, gdzie do końca 2024 roku planowane jest otwarcie dwóch lokali pod markami Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas.
Umacnianie istniejących marek: W ramach strategii wzrostu, Grupa planuje dalsze umacnianie marek w miastach z obiecującym potencjałem oraz popularnych miejscowościach turystycznych, co pozwoli na pełniejsze wykorzystanie obecnych zasobów oraz dalsze zwiększanie udziałów rynkowych.
Rozbudowa sieci o nowe wysokomarżowe lokale: Grupa przewiduje otwarcie średnio sześciu nowych lokali rocznie, z naciskiem na wysokomarżowe lokalizacje, co jest uzależnione od pozyskania dochodowych miejsc spełniających nasze kryteria. Strategia ta zapewni zrównoważony rozwój działalności i dalsze umacnianie pozycji Grupy na rynku.
Rozwój poprzez akwizycje i własne marki: Kontynuując politykę dywersyfikacji portfolio, Grupa planuje wprowadzenie nowych marek, zarówno poprzez kreowanie własnych konceptów, jak i akwizycje rynkowe. Taka strategia umożliwi lepsze dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów, a także zdywersyfikowanie źródeł przychodów. Dodatkowo Multibranding umożliwia elastyczne dopasowanie konkretnego konceptu do pojawiających się okazji na rynku najmu lokali gastronomicznych.
Elastyczność i szybkość działania: Dostosowując się do dynamicznie zmieniających się trendów rynkowych, Grupa stawia na elastyczność w podejmowaniu decyzji. Szybka adaptacja do nowych realiów rynkowych, doskonalenie oferty oraz otwieranie lokali pod istniejącymi szyldami pozwolą Grupie na skuteczną konkurencję i zwiększanie udziałów rynkowych. Zdecydowanie sprzyja temu płaska struktura zarządzania Grupą .
Franczyza i rozwój w mniejszych miastach: Grupa zamierza rozwijać model franczyzowy dla marek o solidnych fundamentach, kierując swoje działania na mniejsze miasta, co pozwoli na zwiększenie obecności w regionach o mniejszej konkurencji i większym potencjale lokalnym.
Transparentność wobec interesariuszy: Kontynuując politykę otwartości wobec Akcjonariuszy i interesariuszy, Grupa wyraża gotowość do dalszego dzielenia się zyskiem poprzez wypłatę dywidendy oraz utrzymanie otwartych kanałów komunikacji. Transparentne zarządzanie informacjami i przejrzystość operacyjna są priorytetem w relacjach z rynkiem i inwestorami.
Utrzymanie poziomu rentowności i wzrost EBITDA: Zamiarem Grupy jest osiąganie dwucyfrowego wzrostu zysku EBITDA rok do roku, jednakże pod warunkiem pozyskiwania właściwych lokalizacji i realizacji założonego planu otwarć.
– Dzięki płaskiej strukturze naszej Grupy, proces zarządzania i podejmowania decyzji strategicznych jest znacząco przyspieszony. Umożliwia to efektywne zarządzanie markami, wprowadzanie szybkich zmian oraz natychmiastowe reagowanie na bieżące problemy i ich sprawne rozwiązywanie. – podsumowuje Andrzej Domżał, Wiceprezes Zarządu w Mex Polska SA.
Wartość rynku gastronomicznego w Polsce wzrosła z 36,5 mld PLN w 2022 roku do 39,7 mld PLN w 2023 roku, co oznacza wzrost o 8,8%. Jednocześnie na świecie wartość rynku gastronomicznego osiągnęła już poziom 4,1 bln USD.