24 października Grupa Viking, właściciel cateringu dietetycznego Kuchnia Vikinga, oraz Lech Garmażeria poinformowały o zakończeniu przez Grupę Viking przejęcia części białostockiego zakładu Lech Garamażeria wraz z całą infrastrukturą oraz 35-osobowym zespołem.

– Aby utrzymać wysoką dynamikę rozwoju, musimy podejmować odważne decyzje strategiczne i jedną z nich jest właśnie przejęcie części zakładu Lech Garmażeria. Zakład ma bardzo dobrą opinię w regionie, własne sklepy firmowe i wysoką specjalizację w przetwórstwie wyrobów mięsnych. Przejęcie funkcjonującego zakładu pozwala nam w szybkim tempie wzmocnić jakość surowców używanych w cateringu – mówi Łukasz Dawidziuk, prezes firmy Kuchnia Vikinga.

Po fazie dynamicznego wzrostu rynku cateringów dietetycznych w okresie pandemicznym, przyszedł etap konsolidacji. Lockdown w 2020 r. poskutkował rozwinięciem usług gastronomicznych z dostawą do domu. Według wewnętrznej analizy rynkowej w 2020 r. liczba brandów świadczących usługi cateringu dietetycznego w Polsce wzrosła do 850 (wzrost o 17,64 proc.).

Silna konkurencja na rynku wymusiła wzrost jakości świadczonych usług oraz wykorzystywania zaawansowanych technologicznie parków maszynowych i ciągów chłodniczych. To z kolei przyczyniło się do wzrostu bariery finansowej wejścia dla nowych firm oraz weryfikacji rynkowej podmiotów mniej konkurencyjnych.

Konsolidacja rynku cateringu dietetycznego

Obecnie liczba firm oferujących usługi cateringu dietetycznego w Polsce spadła w porównaniu z okresem pandemicznym o 64 proc. i cały czas maleje. Tylko pięć firm realizuje dziennie ponad 10 tys. zamówień – Kuchnia Vikinga jest jedną z nich.

We wrześniu 2023 r. w Kuchni Vikinga przekroczono liczbę 25 tys. dostaw dziennie, a wynik sprzedaży miesięcznej jest o ponad 1200 proc. lepszy od rezultatu ze stycznia 2021 r. W ostatnim roku Kuchnia Vikinga przejęła zobowiązania finansowe trzech firm cateringowych, oferując ich klientom nieodpłatne dokończenie złożonych zamówień.

– Kuchnia Vikinga ma ambicje, żeby zostać największym cateringiem dietetycznym w Europie, który będzie gotowy zaspokoić wszystkie potrzeby żywieniowe konsumenta, wliczając zdrowe zbilansowane żywienie codzienne, boxy na imprezy okolicznościowe czy przekąski w formie wygodnej do podróży. Zakładamy, że posiłki z logo Kuchni Vikinga trafią do popularnych marketów już w 2025 r. – zaznacza Dawidziuk.

Grupa Viking planuje kolejne fuzje

Lech Garmażeria to pierwszy zakład przejęty przez Grupę Viking, ale firma planuje dalsze fuzje. Intensyfikuje ponadto starania w kierunku zmniejszania wpływu swojej działalności na planetę.

– Skala naszego przedsięwzięcia pozwala nam sądzić, że jesteśmy blisko momentu, kiedy będziemy mogli stwierdzić, że wybór cateringu dietetycznego Kuchni Vikinga to po pierwsze opłacalna ekonomicznie decyzja z uwagi na malejący koszt produkcji jednostkowej, ale też decyzja odpowiedzialna społecznie – komentuje Mateusz Czech dyrektor ds. logistyki firmy Kuchnia Vikinga.

– Nasz zoptymalizowany proces produkcji emituje mniej szkody dla środowiska niż pojedyncze gospodarstwa domowe, które miałyby wyprodukować odpowiadającą liczbę posiłków. Ponadto do końca 2025 r. planujemy transformację energetyczną naszej floty. W jej skład będzie wchodziło 100 elektrycznych aut dostawczych oraz jeden ciągnik siodłowy z naczepą. Energia do napędzania samochodów będzie pochodziła z własnego źródła, jakim są panele fotowoltaiczne ulokowane w siedzibach naszej firmy w całej Polsce – dodaje.