Głównym powodem do podjęcia pracy w gastronomii przez młodych Polaków jest – jak można się spodziewać – chęć posiadania własnych pieniędzy (tak wskazuje 85 proc. badanych). Gastronomię wybierają z powodów równie pragmatycznych – właśnie w tej branży najłatwiej jest znaleźć zatrudnienie młodym ludziom (78 proc. respondentów). Jednocześnie przyznają, że branża gastronomiczna daje możliwość poznawania ciekawych ludzi (77 proc. ogółu).

McDonald’s Polska przyjrzał się potrzebom, trudnościom i motywacjom młodych pracowników gastronomii w Polsce – przedstawicielom generacji Z i Y. Wraz z psycholożką Ewą Jarczewską-Gerc i agencją badawczą Research & Grow, firma przeprowadziła badanie, w którym sprawdza, czym młodzi kierują się przy wyborze miejsca pracy i co jest dla nich ważne.

– Zależało nam, by sprawdzić, jakie są odczucia i potrzeby młodych osób, dla których często praca w gastronomii jest tą pierwszą w życiu. Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się ich opiniom i odczuciom, stanowiącym drogowskaz dla wszystkich pracodawców. To, co zdecydowanie dostrzegamy, to fakt, że młodzi ludzie wymykają się stereotypom kreowanym na ich temat – często w kontekście młodych mówi się o braku umiejętności porozumienia ze starszymi pracownikami. Okazuje się, że badani są zadowoleni z pochwał przełożonych (81 proc.), czują, że mogą być z nimi szczerzy (68 proc.), a także mogą im ufać (66 proc.). To właśnie pochwały od przełożonych i współpracowników oraz dobra atmosfera w pracy są dla nich motywujące – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Wyniki pokazały, że najczęściej odczuwanymi przez wszystkich badanych emocjami podczas wykonywanych obowiązków są: pozytywne wyzwanie (67 proc.) oraz zadowolenie i satysfakcja (65 proc.). Młodzi w dużej mierze traktują pracę jako miejsce, w którym mogą spotkać lubiane osoby (74 proc.). 76 proc. pracowników jest zadowolonych z pracy i jej warunków.

Czy myślą młodzi o pracy w McDonald’s?

Jeśli chodzi o zatrudnionych w McDonald’s, ich poziom zadowolenia jest nieco wyższy niż pracowników konkurencji i wynosi 79 proc. Wśród pięciu głównych powodów w tym obszarze pracownicy McDonald’s Polska wykazują wyższy poziom zadowolenia niż osoby pracujące w innych miejscach ze względu na: terminowość wypłat (89 proc. vs 83 proc.), relacje ze współpracownikami (87 proc. vs 82 proc.), miłą atmosferę w zespole (82 proc. vs 78 proc.), elastyczne godziny pracy (87 proc. vs 75 proc.) i warunki socjalne (84 proc. vs 74 proc.).

Ogół badanych wskazuje również na odczuwany stres (53 proc.), jednak nie jest on przytłaczający, a wręcz może być czymś co motywuje. Najbardziej stresują ich relacje w pracy (54 proc.) – co może podkreślać, znamiennie dla młodych pokoleń, jak istotną wartość mają dla nich właśnie kontakty z innymi.

image

– Około 61 proc. pracowników McDonald’s w Polsce to przedstawiciele pokolenia Z (osoby do 24. r.ż). Dla nich często McDonald’s jest pierwszą pracą. Rozwijamy wiele rozmaitych kompetencji: pracy w różnorodnym zespole, budowania relacji, priorytetyzacji zadań. Osoby z tej generacji szukają pracodawcy, który podziela ich poglądy, wartości i spojrzenie na świat – komentuje Patrycja Pazio, employer reputation & engagement consultant w McDonald‘s Polska.

I dodaje: – W McDonald’s stawiamy na dobre samopoczucie ponad 33 tys. pracowników, co przekłada się na przyjazną atmosferę w zespole i zadowolenie z pracy. Słuchamy uważnie naszych pracowników, wspieramy ich i dajemy poczucie akceptacji, a tym samym możliwość bycia sobą.

Potrzeby młodych są zróżnicowane. Z jednej strony ważne są dobre relacje ze współpracownikami (86 proc.), miła atmosfera w zespole (84 proc.), natomiast z drugiej, stawiają oni na pragmatyczne oczekiwania takie jak elastyczne godziny pracy (81 proc.) czy pewne zarobki, płacone na czas (81 proc.).

Umowa o pracę ma w gastronomii znaczenie

Pracownicy McDonald‘s częściej niż inni wskazywali na umowę o pracę jako istotny aspekt wyboru miejsca pracy (82 proc. vs 67 proc.). Stawiają też bardziej na możliwość rozwoju – pracownicy McDonald’s wyróżniają się na tle osób pracujących w innych miejscach – 74 proc. vs. 71 proc.

Badanie jest częścią kampanii wizerunkowej McDonald‘s Polska, której celem jest pokazanie firmy jako najbardziej przyjaznego miejsca do pracy dla młodych. Działania będą realizowane na portalach internetowych, w social mediach McDonald’s Polska oraz w kampanii outdoorowej.

Za strategię oraz realizację kampanii odpowiada agencja DDB, przygotowaniem strategii mediowej oraz zakupem mediów zajął się dom mediowy OMD, koordynacją działań w social media – agencja Isobar, a działania PR prowadzi agencja 24/7Communication.