Maciej Gajkowski, Lagardère Travel Retail: Stawiamy na stabilny rozwój Costa Coffee
Naszym priorytetem jest otwieranie tylko takich lokali, które są w stanie osiągnąć rentowność już w pierwszym roku działalności. To z jednej strony ogranicza tempo wzrostu, lecz z drugiej sprawia, że rozwój jest bardziej przewidywalny i stabilny – podkreśla w rozmowie z Raportem Restauratora Maciej Gajkowski, dyrektor sieci Foodservice w Lagardère Travel Retail w Polsce.
Ile kawiarni ma w tej chwili Costa Coffee w Polsce?
Costa Coffee w Polsce obecnie liczy 115 kawiarni. W perspektywie kilku najbliższych lat planujemy otwierać średnio po pięć nowych kawiarni rocznie. Jednak do otwierania nowych punktów podchodzimy elastycznie – obserwujemy rynek, dokonujemy analiz, prowadzimy negocjacje, więc ta liczba może się zmienić. Jeśli pojawią się atrakcyjne lokalizacje i nowe biznesowe możliwości, jesteśmy gotowi zaktualizować te plany.
Ile kawiarni jest w stanie pomieścić polski rynek?
Obecnie rynek kawiarni osiągnął już pewien poziom nasycenia, co naturalnie ogranicza tempo dalszej ekspansji. Niemniej jednak wciąż widzimy wiele potencjalnych możliwości rozwoju, ponieważ Polacy coraz bardziej cenią sobie wysoką jakość kawy i chętnie odwiedzają miejsca, które ją oferują. Wierzymy, że mamy szansę na dalszy rozwój na polskim rynku.
Które regiony kraju najbardziej Państwa interesują?
Ekspansja sieci Costa Coffee w najbliższych latach będzie się skupiać na tych najbardziej zurbanizowanych obszarach w Polsce – marka jest siecią wielkomiejską i takie właśnie lokalizacje stanowią główną oś jej rozwoju.
Obserwujemy systematyczny rozwój handlu w miastach poniżej 200 tysięcy mieszkańców, m.in. za sprawą powstających tam parków handlowych i nie pozostajemy wobec tego bierni. Mniejsze miejscowości są ważnym kierunkiem rozwoju dla innej marki kawiarnianej z naszego portoflio – So Coffee.
Jako Lagardère Travel Retail nie ograniczamy się też do klasycznych kawiarni, a kawę oferujemy także w innych formatach. W mniejszych miejscowościach występują nasze sklepy convenience, takie jak Relay czy 1Minute, które posiadają wydzieloną strefę samoobsługową „Przystanek Kawa”. To jest zupełnie inny rodzaj doświadczenia, głównie dla osób będących w drodze.
Dzięki różnym brandom kawiarnianym i convenience, zróżnicowanym strategiom rozwoju, docieraniu do innych grup klientów, jesteśmy realizować potrzeby różnych grup konsumentów i rozwijać się w satysfakcjonującym tempie.
Jakie są zatem najważniejsze kryteria przy wyborze lokalizacji nowych kawiarni?
Strategia rozwoju Costa Coffee opiera się na obecności w różnorodnych lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu, od high-streetowych centrów miast, przez lotniska, biurowce czy centra handlowe. Te ostatnie przeżywają ponowny rozkwit i cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Choć nasza obecność w tych miejscach jest już znaczna, wciąż widzimy potencjał do dalszego rozwoju.
Planujemy eksplorację nowych miejsc i formatów, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do naszych klientów. Jednak przede wszystkim stawiamy na jakość, nie ilość. Naszym priorytetem jest otwieranie tylko takich lokali, które są w stanie osiągnąć rentowność już w pierwszym roku działalności. To z jednej strony ogranicza tempo wzrostu, lecz z drugiej sprawia, że rozwój jest bardziej przewidywalny i stabilny.
Czy firma bierze pod uwagę scenariusz, w którym byłyby rozwijane również inne kanały sprzedaży niż dotychczas?
Oprócz tradycyjnych kawiarni aktywnie rozwijamy naszą obecność w aplikacjach takich jak Uber Eats, Bolt Food, Wolt czy Glovo, co umożliwia naszym klientom wygodne zamawianie ulubionej kawy z dostawą do domu czy biura. Współpracujemy z platformą Too Good to Go, co pozwala nam redukować marnowanie żywności i jednocześnie oferować klientom produkty w atrakcyjnych cenach.
Mamy wiele nowych pomysłów i pracujemy nad kilkoma nowymi formatami, które mogą zwiększyć dostępność naszych produktów. Nieustannie monitorujemy rynek, testujemy różne rozwiązania i weryfikujemy strategie. Mimo to tradycyjne kawiarnie pozostaną kluczowym filarem naszej działalności.
Wierzymy, że wyjście do kawiarni może być wyjątkowym doświadczeniem, które pragniemy tworzyć i doskonalić. Co więcej, po raz pierwszy od czasu pandemii, obserwujemy wzrost we wszystkich sektorach rynku gastronomicznego. Według danych PMR Market Experts, wartość rynku HoReCa w Polsce w 2024 roku ma wzrosnąć o 8,4 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.
Jakie innowacje wprowadziła Costa Coffee w ostatnich latach w celu poprawy doświadczenia klientów?
W trosce o stałe doskonalenie doświadczeń naszych klientów systematycznie modernizujemy wnętrza naszych kawiarni. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces odświeżania lokali Costa Coffee, otwierając kilka kawiarni z nowym designem, który lepiej odpowiada na potrzeby i oczekiwania naszych gości.
Wnętrza są teraz jaśniejsze, bardziej przytulne, a pastelowa paleta barw dodaje im ciepła i nowoczesności. Planujemy kontynuować ten proces, inwestując w przebudowę nawet 15 lokali rocznie. Również kawiarnie So Coffee zostały odnowione, a nowe lokale obu sieci powstają już w tej odświeżonej stylistyce.
Zdajemy sobie sprawę, jak ważny wpływ na doświadczenia klientów ma technologia, dlatego w ostatnim czasie zaprezentowaliśmy nową wersję aplikacji lojalnościowej Costa Coffee Club. Odświeżyliśmy design aplikacji, aby był bardziej nowoczesny i atrakcyjny, ale przede wszystkim postawiliśmy na intuicyjną nawigacją oraz szereg nowych funkcjonalności wypracowanych wspólnie z gośćmi kawiarni. Wszystkie te działania są częścią naszej strategii mającej na celu wzbogacenie doświadczeń klientów oraz dostosowanie naszych usług do ich rosnących oczekiwań.
Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoi Costa Coffee?
Wyzwania na polskim rynku odzwierciedlają globalne tendencje. W obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, zarówno tutaj lokalnie, jak i na świecie, coraz większym wyzwaniem staje się zarządzanie kosztami operacyjnymi. Inflacja, wzrost cen surowców, energii elektrycznej czy kosztów pracowniczych wpływają na marże i rentowność wielu firm.
Wymaga to od nas jeszcze większej efektywności w zarządzaniu zasobami, jednak potencjał rozwoju branży nadal jest wysoki. Wierzymy, że nasza globalna wiedza, bogate doświadczenie w tworzeniu innowacyjnych konceptów gastronomicznych i zdolność do szybkiej adaptacji pozwalają nam skutecznie mierzyć się z wyzwaniami. Kluczowe jest dla nas elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe i utrzymanie najwyższej jakości usług i produktów.
W ostatnich latach, z powodu niepewności gospodarczej, konsumenci byli bardziej skłonni do oszczędzania, co bezpośrednio wpłynęło na wydatki na gastronomię. Obecnie widzimy, że sytuacja już zaczyna się poprawiać – klienci stopniowo odzyskują zaufanie do rynku i częściej decydują się na jedzenie i picie poza domem.
Jak wynika z analiz Dun&Bradstreet Poland tylko w ciągu ostatniego półrocza w Polsce przybyło 2,6 tys. nowych kawiarni, restauracji, barów i innych formatów. To oznaka poprawy w polskiej branży gastronomicznej, a my aktywnie się do niej przyczyniamy.
Ceny kawy na globalnym rynku biją rekordy. Jak to wpływa na Państwa działalność, i na ceny w kawiarniach?
Ceny kawy rzeczywiście osiągają historyczne szczyty, co nie pozostaje bez wpływu na naszą działalność. Wzrost kosztów surowców, w tym ziaren kawy, przekłada się na wyższe koszty operacyjne, które musimy uwzględnić w naszych działaniach. Staramy się jednak, aby ten wzrost nie odbił się w pełni na naszych klientach. Podejmujemy szereg działań mających na celu optymalizację kosztów i efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw.
Jeśli chodzi o przyszłość, prognozowanie cen kawy jest skomplikowane ze względu na liczne czynniki, takie jak zmiany klimatyczne, sytuacja geopolityczna, a także zmienność na rynkach finansowych. Stale monitorujemy sytuację, aby móc odpowiednio reagować.
W jaki sposób dbają Państwo o zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną?
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna są kluczowymi elementami naszej strategii, zarówno w przypadku sieci Costa Coffee, jak i całej globalnej struktury Lagardère Travel Retail. W 2019 roku wdrożyliśmy strategię zrównoważonego rozwoju PEPS, która skupia się na czterech głównych obszarach: Planeta, Etyka, Ludzie, Społeczność. Działania w ramach tej strategii mają na celu przeciwdziałanie najważniejszym globalnym wyzwaniom.
Jednym z naszych priorytetów jest redukcja śladu węglowego i zmniejszenie zużycia energii – nie tylko w kawiarniach, ale także w pozostałych lokalach i biurze. W tym celu przeprowadziliśmy kompleksowy audyt energetyczny, wprowadziliśmy automatyzację sterowania oświetleniem i temperaturą, zainstalowaliśmy panele fotowoltaiczne na budynku biura. Ale na tym nie poprzestajemy. Optymalizujemy i skracamy łańcuch dostaw, ograniczamy zużycie plastiku poprzez stosowanie opakowań nadających się do recyklingu czy akcje zachęcające naszych gości do korzystania z własnych wielorazowych kubków na napoje.
Dbamy również o to, aby nasze kawiarnie oferowały zrównoważone i zdrowe produkty. Nasza oferta gastronomiczna staje się coraz bardziej przyjazna dla środowiska. Stale rozwijamy naszą ofertę produktów roślinnych, zarówno w przypadku napojów, jak i przekąsek. Stawiamy na proste, przejrzyste składy produktów oraz na współpracę z lokalnymi dostawcami. Przez różne inicjatywy edukacyjne angażujemy naszych klientów w działania proekologiczne.
Jak sieć radzi sobie z trudną sytuacją na rynku pracy?
Rynek pracy jest obecnie dużym wyzwaniem, ale staramy się sprostać tej sytuacji poprzez różne inicjatywy. Inwestujemy w szkolenia i programy rozwoju zawodowego, aby nasi pracownicy czuli się pewnie, byli odpowiednio przygotowani do swoich zadań i czuli się docenieni. Dbamy o dobrą atmosferę pracy. Koncentrujemy się na budowaniu silnego zespołu, który jest kluczowy dla naszej działalności.
W zeszłym roku rozpoczęliśmy proces przekształcania naszych kawiarni na model agencyjny. Planujemy, że do końca 2024 roku 75 proc. lokali Costa Coffee będzie prowadzonych przez agentów. Dzięki temu modelowi możemy zaoferować agentom stabilną współpracę, atrakcyjne warunki rozwoju oraz realne wsparcie.
Z drugiej strony ich przedsiębiorczość, kreatywność i zaangażowanie pozwalają nam budować silny, zgrany zespół, który jest kluczowy dla utrzymania wysokiego poziomu usług. W ramach innych naszych brandów współpracujemy już z ponad 800 agentami i agentkami, co udowadnia, że ten model działa efektywnie. Jesteśmy przekonani, że przełoży się on na jeszcze lepsze zarządzanie i satysfakcję gości Costa Coffee.
Czy firma podejmuje działania, aby promować różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy?
Promowanie różnorodności i inkluzywności w miejscu pracy jest dla nas bardzo ważne. Wierzymy, że zróżnicowane środowisko pracy, w którym każda osoba czuje się szanowana i doceniana, jest kluczowe dla naszej kultury organizacyjnej oraz sukcesu firmy. Dążymy do tego, aby nasze zespoły były różnorodne pod względem wieku, płci, pochodzenia czy doświadczenia zawodowego. Wspieramy także rozwój zawodowy naszych pracowników, niezależnie od ich pochodzenia czy orientacji.
W ramach naszych działań wdrażamy programy szkoleniowe i inicjatywy, które mają na celu zwiększenie świadomości w zakresie równości i tolerancji, budowanie współpracy międzypokoleniowej. Wierzymy, że takie podejście nie tylko wzbogaca naszą organizację, ale również przekłada się na lepsze zrozumienie potrzeb naszych klientów, którzy również reprezentują szeroką gamę różnorodności.